Владимир Шопов
Зад фигурата на българския президент стои най-устойчивия български консенсус. Това е любимото институционално място, в което българите депозират всички свои надежди и илюзии за света, в които са попаднали, до голяма степен по стечение на обстоятелствата. Там те виждат отнетото им усещане за историческо достойнство, образите и ежедневието на военната памет, която съвременната политическа коректност им отне. Там е мястото, в което разполагат любимия си мит за националното единение на едно общество, за което конфликтите не са естествено състояние, а грозна историческа съдба.
Присъствието на Георги Първанов се крепи на няколко „кита“. Над всичко стои усилието да бъде постоянно изграждан дневен ред, за които така и няма как да бъде носена политическа отговорност. В неговия център е обещанието за коригирането на най-големия грях на прехода: изчезването на социалното, на грижата, на подадената ръка. На подобна патетична реторика съответства както институционално безсилие, така и отсъствие на реална политическа воля за изпълнението на този дневен ред, когато той води до конфликт с настоящото правителство. Патерналистичното обещание за защита от несигурността, за възраждане на загубената социалност на света на хората е в ядрото на „проекта” на настоящия президент. Странното е, че за всепоглъщащия публичен песимизъм това е едно обещание, чийто провал до голяма степен е очакван и простен. Сякаш само реторическото внимание е достатъчно, за да бъде дадена електоралната подкрепа.
Друга важна опора на Първанов е поведението му едновременно на автор и пазител на родовата българска памет. Честването на тази памет е все повече ежедневието на самата институция. Постоянното възвестяване на битките и символите на официалната българска история има функцията на извинение към милионите носталгици за „историческия компромис” с капитализма. Националистическата фиксация остава единствен пристан за тези, които са чужди в глобалния свят, в който са попаднали. Последната година тази относително пасивна нагласа премина и в откровено историографско законодателстване в пълен разрез с елементарни норми на свободната дискусия и мисъл.
Още един важен стълб в поведението на президента е позата на политическа дистанция. При нея, националното и отговорното поведение не е политическо, то е отвъд ежедневието на „политиканстването”. Тук се говори бавно, протяжно, с тежки думи и мащабна историческа рамка, която придава смисъл на президентската позиция, от която се виждат големите въпроси на настоящето и бъдещето. От тази позиция могат да се формулират единствено „стратегии” за развитието, но не и отношение към тяхното реализиране. В тази си аспект сегашната президентска администрация функционира като институт на БАН: зареян във висините, омаян от положената свръхважност на заданието и концептуално и институционално безпомощен. Политическата дистанция позволява и реализирането на друга стратегия на президентството, а именно обръщане и опит за опримчване на „гражданското общество”, разбирано като ресурс за политическо влияние и нова форма на интегриране на разместените „интелектуалски” кръгове на късния социализъм.
Към края на първия си мандат Георги Първанов изигра и хода, на който никой президент досега не е устоявал, а именно заявка на претенцията за повече пълномощия, които да отговарят на силния мандат на директния избор. В неговия случай жестът бе необходим повече като част от сценария „президентът срещу системата” с оглед активиране на допълнителна подкрепа и като основание за изработване на други механизми за обществено влияние като интелектуалния организационен гръбнак, който бе съставен по-късно.
Веднъж установена в институцията, фигурата на настоящия президент се радва на изключително висока декларативна подкрепа сред българските граждани. Все пак, високата крива на подкрепа има своите моменти на колебание. Те са преди всичко свързани с моментите на излизане от президентската сценография около президентски избори и съставяне на правителство. Повторното му превръщане в полупартийна фигура, която набира спонсори и гласоподаватели костваше, макар и за кратко, загуба на доверие. Настойчивото припомняне на реалната житейска биография по повод случая „Гоце” също бе повод за краткотрайно снижаване в нивата на обществена подкрепа.
Разбира се, политическата и биографичната принадлежност имат значение за изпълняващия длъжността президент,. Петър Стоянов изпъкваше с леко пресиленото си усещане за цивилизационна мисия и водеше политика обърната навън. От основно значение за него бе удовлетворението от изграждането на необходимите мрежи за включване на страната в евро-атлантическия свят, вписването й в геополитически координатни системи, от които страната ни е отсъствала. Стоянов бе президент, който преднамерено търсеше и ценеше общуването с лидерите на големите сили в международната политика (Бил Клинтън, Тони Блеър, Герхард Шрьодер).
Обратно на него, Георги Първанов вижда себе си като вътрешно-политически „архитект”; това е мащабът, в който се чувства най-уютно и спокойно. Неговият „проект” е обърнат навътре и макар да няма необходимите ресурси за путинизация, се опитва да изгради широки политико-бизнес-граждански коалиции, които създават известна прилика. Успоредно с това, той цени повече общуването с други бенефициенти на социалистическата, другарска социална мобилност като Георги Гергов, отколкото със свои западни колеги. Сравнен с Петър Стоянов, Първанов е много по-зает с планирането и подготовката на своето политическо бъдеще, отколкото е склонен да се отдаде на биографични реминисценции след края на своя мандат. Външнополитически той е просто потребител и говорител на чужди успехи, приема международните дадености като неизбежност, с които човек по-скоро се съобразява, отколкото се опитва да промени. Евроатлантическият свят му е далечен, малко познат и заслужаващ единствено санитарно необходимото внимание. Обратно, близостта на президента до културната и геополитическа среда на Русия е вече институционализирана дори отвъд дипломатическото благоприличие и етикет.
При споменатата готовност на мнозинството български граждани да гледат на президентската институция като на последния сигурен пристан на своите илюзии, нейното бъдеще не изглежда особено добро и смислено. В подобна ситуация следващият мандат по всяка вероятност ще принадлежи на най-убедителния претендент за пазител на тези илюзии. По този начин, българската политическа система се лишава от пореден ресурс, предлагащ немалко възможности за коректив на останалите институции и формулиране на актуални позиции, а не мегаломански проекти.
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. zaw12929
13. stela50
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69